biopsychosocial

Mapping assessments instruments for headache disorders against the icf biopsychosocial model of health and disability

Headache disorders have a strong impact on sufferers’ lives. However, the “content” of assessment instruments addressing concepts, such as disability and quality of life (QoL), has not comprehensively been addressed. We searched SCOPUS for research papers in which outcome measures were used in adult populations of patients with migraine, tension-type headache (TTH), and cluster headache (CH). The content of single instruments was then mapped against the International Classification of Functioning, Disability, and Health.

106 Testing a psychosocial model of male sexual desire

Objectives: The literature lacks studies of male sexual desire
under the umbrella of the Biopsychosocial approach. The aim of this study was to evaluate and test in a general conceptual model
the role of selected psychological and social variables affecting
male sexual desire such as sexual function, sexism, and cognitiveemotional
factors.
Material and Method(s): Psychosocial variables were selected
from a previous study on the best predictors of male sexual desire
in a group of 450 heterosexual Italian men (age 31.36±10.73).

Disturbi del desiderio maschile

Non esiste una definizione univoca di desiderio sessuale in quanto esso rappresenta la più complessa fra le fasi della risposta sessuale. Il desiderio è estremamente soggettivo e determinato da un’interazione di fattori biopsicosociali. Si presenta come estremamente mutevole nel tempo, non solo tra individui diversi, ma anche all’interno della stessa persona, passando da fluttuazioni nella giornata a grandi cambiamenti in fasi specifiche della vita (es., adolescenza, innamoramento, momenti stressanti, ecc.) (Nimbi et al., 2018a).

Il modello biopsicosociale e l’approccio integrato in sessuologia clinica

Con il movimento liberale iniziato negli anni ‘60, la sessualità si è evoluta sotto molti aspetti, favorendo l’emancipazione e il riconoscimento dei diritti delle donne e delle minoranze sessuali. Già nel 1975 la World Health Organization (WHO) definiva la Salute Sessuale come “il risultato dell’integrazione degli aspetti somatici, affettivi, intellettivi e sociali dell’essere sessuato che consentono

Eiaculazione ritardata e altri disturbi dell’orgasmo

L’orgasmo è uno stato psicofisico che porta l’individuo ad esperire il massimo grado di piacere erotico-sessuale. Rappresenta una condizione estremamente soggettiva, che può variare di volta in volta e che si connota di peculiarità corporee, psicologiche, emotive, relazionali e socioculturali (Perelman e Watter, 2013). All’interno del ciclo della risposta sessuale maschile, solitamente l’orgasmo (sensazione di grande piacere) è associato all’eiaculazione (emissione del liquido seminale).

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma