flooding risk

Adapting towards resilience. Analysis of the construction features and dynamic energy performance of amphibious and floating houses

In the current scenario where urban areas are exposed to extreme climate phenomena, resilience of cities and buildings becomes fundamental.
Thus, not only defensive, traditional actions, but also alternative solutions towards resilience need to be implemented. Amphibious and floating houses, still not investigated in literature, allow the building to adapt to water presence due to their specific construction and technical properties.

Resilienza e adattamento. Caratteristiche costruttive e prestazione termo-energetica in regime dinamico di costruzioni galleggianti e anfibie

Negli attuali scenari di crescita delle aree urbane e del consumo di suolo e di inasprimento di fenomeni climatici estremi, la resilienza delle città e degli edifici assume un ruolo di primo piano. Tra i fenomeni più critici vi sono l’innalzamento del livello del mare e la maggiore frequenza e intensità dei fenomeni piovosi estremi, con la crescita del rischio di inondazione. È necessario, pertanto, implementare azioni difensive tradizionali ma anche soluzioni edilizie e tipologiche alternative per la resilienza.

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma